Доказивање CO2 (угљеник(IV)-оксида) у издахнутом ваздуху
Интегративна настава биологије и хемије одржана је 15.3.2024. на 5. часу код ученика 7. разреда, на часу биологије, и код ученика 8. разреда, на часу хемије.
У уводном делу часа ученицима су наставница хемије и наставник биологије навели циљеве и задатке часа.
У главном делу часа;
Наставник биологије је са ученицима обновио органе за дисање и навео важност плућних алвеола кроз чије зидове пролазе гасови и хоризонталном корелацијом навео да је у овај систем повезан и Транспортни систем, тј. црвена крвна зрнца. Са ученицима је обновио важност хемоглобина у везивању CO2 и O2, и настанак карбокси-хемоглобина и окси-хемоглобина.
Даљи ток је водила наставница хемије која је навела:
Да је за извођење огледа, потребна кречна вода, која се припрема на следећи начин: Неколико кашичица негашеног креча (CaO) преливено је са хладном водом, добијени раствор је промешан и остављен неколико сати да се сталожи.
CaO + H2O ( Ca(OH)2
калцијум-оксид + вода ( калцијум-хидроксид (кречна вода)
(негашени креч) (гашени креч)
Оглед је спроведен на следећи начин: У чашу је сипана кречна вода – није уливан бели талог, затим сламчица је зароњена у чашу, пуним плућима ваздуха (у удахнутом ваздуху има много више кисеоника), кроз сламчицу је издахнут ваздух из плућа у воду (у издахнутом ваздуху има више угљен-диоксида).
При издисању ваздуха (CO2) у одливени раствор кречне воде (Ca(OH)2), настаје калцијум-карбонат (CaCO3) и долази до појаве замућења.
Ca(OH)2 + CO2 ( CaCO3 + H2O
калцијум-хидроксид + угљеник(IV)-оксид ( калцијум-карбонат + вода
(угљен-диоксид)
Циљ интегративнe наставе је: практично доказивање присуства угљен-диоксида у издахнутом ваздуху који је настао током ћелијског дисања, повезивања са сазнањима из хемије, елементима периодног система и прављењем раствора, доказивање настајања слабо растворне соли у води у реакцији угљеник(IV)-оксида са базом.
Завршни део часа: глобално обнављање вежбе демонстративном методом.